A hölgyekkel kapcsolatban gyakran elhangzik az a megállapítás, hogy képesek egyszerre több dologra is koncentrálni. Ez a legtöbb esetben igaz is, de ez vajon mennyire hatékony? Jó az, ha szétaprózódik az ember figyelme?

Te hány dolgot csinálsz most, amikor ezt a bejegyzést olvasod? Szól a rádió vagy a tévé, meg van nyitva a Facebook, a leveleződ, a chat? Épp egy szendvicset majszolsz vagy kávézol? Fél szemmel a gyereket lesed, nehogy magára rántsa a porcelánkacsát? Esetleg a kollégákkal beszélgetsz arról, hova mentek a hétvégén? És hogy érzed magad mindettől? Valószínűleg elégedett vagy, hogy ügyesen elcsíptél néhány percet, amíg azzal tudsz foglalkozni, ami igazán érdekel; vagy büszke vagy magadra, amiért annyi mindenre tudsz egyszerre figyelni és nem veszíted el a fonalat. Örömmel tölt el, hogy párhuzamosan több dologgal is tudsz haladni. A pszichológusok szerint ez természetes: megállapították ugyanis, hogy a több cselekvést párhuzamosan folytatók elégedettebbek és érzelmi szinten jobban érzik magukat, mint azok, akik egyszerre csak egy dologra koncentrálnak. Kívülről szemlélve úgy tűnik, hogy rettentő sok dolgot tudnak megcsinálni, emiatt hatékonynak tűnnek, mi pedig automatikusan szeretnénk hozzájuk hasonlítani.

A valóság azonban az, hogy a több dologra figyelők valójában egyikre sem figyelnek oda teljesen, a “koncentrációs középpontjuk” egyik helyről ugrál, így aztán közel sem olyan hatékonyak, mint amilyennek tűnnek. Az agyunk ugyanis nem “osztódik”, hanem másodpercnyi idő alatt, villámgyorsan vált át egyik feladatról a másikra. A feladatokra aztán rövid ideig koncentrál, majd gyorsan át is vált a következőre – de soha nem működik teljes kapacitással. Minden ilyen váltásnál ugyanis csökken a hatékonyság, hiszen az agynak “fel kell épülnie” a váltásból. Ennek az az eredménye, hogy sem az információk megszűrésében, sem pedig a feladatok végrehajtásában nem leszünk olyan hatékonyak, mint akkor, ha csak egy-egy dologra figyelnénk. Vagyis, bár gyorsabbnak tűnünk, valójában egy picit – még ha nem is érzékelhetően – be vagyunk lassulva, és több hibát vétünk, mint ha csak egy dologra koncentrálnánk. Ráadásul a figyelem megosztása csökkenti az IQ-t, növeli a stresszt, rontja a memóriát és csupa ronda dolgot csinál a szervezetünkkel, amiből aztán viszonylag nehéz és időigényes felépülni.

Elismerem, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a figyelem részleges megosztása életmentő is lehet, sőt bizonyos esetekben még növelheti is a hatékonyságot, de nagyon sokszor ez az időspórolási technika visszaüt. Különösen azoknál, akik kreatív vagy nagy figyelmet igénylő feladatokat végeznek el, például könyvelnek, írnak, tanulnak. Ha ugyanis csak egy feladatra koncentrálunk, de arra teljes agyunkkal, a figyelem átcsoportosítását pedig tudatosan végezzük, akkor hatékonyabbak leszünk, azonos idő alatt több dologgal tudunk végezni, kevésbé fárad el az agyunk.

Oké, jöhet a kérdés: de hát hogyan tudom én ezt megcsinálni, ha annyi a tennivaló? Ha nem figyelek ötfelé és nem csinálok nyolc dolgot egyszerre, akkor soha nem fogok végezni! Nos. Mást jelent a figyelem szétszabdalása és más azt, ha okosan szervezzük meg a feladatokat, csoportosítjuk őket és az azonos típusúakat egyszerre csináljuk meg. Igaz, hogy ennyire flottul menjen minden, nem árt egy kicsit előre tervezni.

Öt gyors tipp, hogy már ma hatékonyabb legyél:

1. Tervezz előre! Tudd, hogy milyen feladataid vannak, melyik mennyi időt igényel tőled, mire van hozzá szükséged stb. Ezt írd le magadnak – nem kell csecse naptár hozzá, egy cetli is megteszi, de nyilván egy szebb notesszel kellemesebb dolgozni; szuper online felületeket is találhatsz a célra -, és egyáltalán nem árt, ha valakivel átbeszéled ezeket. Hogy pontosan miért, arra egy következő cikkben visszatérek.

2. Kapcsolj ki mindent, ami elterelheti a figyelmedet! Mindenkinek más rabolja el a figyelmét, ezt érdemes megfigyelni, kideríteni és utána természetesen megszüntetni. Egy dokumentum legyen megnyitva, válj le az internetről, ne ellenőrizgesd percenként az e-mailjeidet, a legtöbb közösségi oldal (Facebook, Twitter) tabu, és a kollégák csicsergését is ki kell valahogy szűrni. Kell hozzá egy kis szigorúság.

3. Ha nagyon unod az elvégzendő feladatot – igen, létezik ilyen -, akkor ne ülj felette hosszú órákon keresztül, mert akkor csak egyre többször kalandozik el a figyelmed és egyre többször kapsz bele valami másba. Tarts szünetet utána pedig csinálj valami mást! De utána kezdj bele újra!

4. Csoportosítsd a feladatokat! Az egy kupacba tartozókat egyszerre végezd el. A csoportosítás alapja lehet a tennivaló természete (pl. telefonhívások) vagy a helye (pl. a nappali összepakolása) is, de te magad is kitalálhatsz egy alrendszert.

5.Tarts rendet – kívül és belül! Az íróasztalodon, a számítógépeden, a noteszedben, és persze a fejedben is. Nyilván ez utóbbi a legnehezebb… De ha képes vagy megszabadulni a felesleges papíroktól, egy helyre gyűjteni a hasonló információkat, és persze kidobálni (vagy legalábbis félretenni) azokat a gondolatokat, amelyek nem tartoznak szorosan ahhoz, amin éppen dolgozol, sokkal könnyebb lesz a koncentrálás. Nem lesz ugyanis olyasmi, ami elvonja a figyelmedet.